Til Grafisk Anetavle
Keiser Ludvig I le
Pieux av Franken (778 - 840)
Keiser Ludvig I le Pieux av Franken.
Født ...08.778. Død 20.06.840. Han var sønn av
Keiser
Karl I den Store av Franken. Født 02.04.747. Død 28.01.814
i Aachen. og
Hildegard av Schwaben. Født 758. Død 30.04.783 i Dudenhofen.
Keiser Ludvig var først gift omkring
794 med Keiserinne
Irmengard av Haspen. Død 03.10.818. De hadde sønnen:
1.
Keiser
Lothar I av Franken. Født 795. Død 29.09.855 i Prüm.
Ludvig giftet seg på nytt ...02.819
med Judith
av Bayern. Død 19.04.843 i Tours. De hadde barna:
1. Gisela
av Franken. Født omkring 820. Død etter 01.07.874.
2. Keiser
Karl II le Chauve av Frankrike. Tysk-romersk keiser. Født
13.06.823. Død 06.10.877.
Ludvig «den Fromme» var Tysk-romersk
keiser 814 - 840.
3 år gammel ble Ludvig kronet i Roma av sin far, Karl «den
Store», som konge av Aquitanien. I 813 antok faren ham som medkeiser
i det frankiske rike, og etter Karls død, 28.01.814, overtok
han tronen. Ludvig var lite krigersk og sterkt religiøs. I 816
kronet paven ham i Reims.
Det var en stor ulykke at kun den minst
dyktige av Karl «den Store»'s sønner overlevde ham
og ble hans etterfølger. Karls stat var riktignok den mektigste
i Europa, men ennå har verden aldri sett en stormakt som holdes
sammen bare av sin egen iboende likevekt. Det må også ha
en kraftig, samlende hånd, ellers tar motstridende interesser
overhånd. Hvor lysende og imponerende en slik stormakt enn kan
ta seg ut i samtidens øyne, har den alltid sine svake sider.
Og det var også tilfelle med Karls rike. Der fantes stoff nok
til konflikter både innad og utad, som den store keiseren ikke
hadde maktet å få bukt med. Det var et klart motsetningsforhold
mellom det romanske Vesten og det germanske Østen. Det hersket
en selvrådighet blant stormennene, som bare en sterk og imponerende
monarks vilje så noenlunde kunne tøyle. Og i syd var riket
truet av «sarasenerne», i nord av «normanerne»
og i øst av de slaviske folkemassene.
Karls jernhånd hadde maktet å
beherske og kue alle disse uromomentene. Ludvig var av en helt annen
støpning. Riktignok ikke kroppslig sett, for Ludvig var staselig
å se på og kraftig bygget, og han var en dyktig rytter og
jeger. Farens bestrebelser for å øve rettferdighet mot
alle, finner man også igjen hos ham. Men som personlighet var
Ludvig skåret over en meget mindre lest. Han var «en mann
uten lidenskaper, uten laster og uten dyder», for å sitere
Haucks dom over ham. Mot Karl «den Store» med sin voldsomme
kraft var sønnen en dverg. Mildhet og saktmodighet var hans mest
fremtredende egenskaper. Men i virkeligheten skyldtes de bare svakhet
og vankelmodighet, og Ludvigs berømte fromhet slo snart over
i det absurde. Han ble så from at «han aldri mer kunne le»,
hvor lystig stemningen enn var omkring ham. Isteden gråt han så
meget mer. Overfor prelatene gikk hans ydmykhet så langt at den
grenset til selvoppgivelse. Paven overså nå keiseren på
en måte som han aldri ville ha våget overfor Karl, og biskopene
oppførte seg som riksfyrster. Ludvigs kirkelige forordninger
ble nærmest bare et ekko av prestenes krav. De er holdt i en helt
annen toneart enn den vi kjenner fra Karls lover, hvor en hersker som
er seg sine rettigheter fullt bevisst, taler strengt selv til kirkens
menn. I sin nidkjærhet for å få utryddet «hedendommen»
gikk Ludvig så langt at han til og med forbød de gamle
germanske kvadene som han selv hadde lært i sin ungdom. Ingen
fikk fra nå av lese eller lære seg dem. Og de germanske
heltesagnene som hans store far hadde elsket og samlet på med
så stor pietet, lot han kaste på ilden og brennemerket på
den måten sitt eget minne for alle tider. I stedet for den krets
av lærde og kultiverte menn som hadde omgitt Karl, var det nå
åndelig trangsynte mennesker som anga tonen ved hoffet. Ludvigs
styre var slik at han fikk økenavnet «munken», og
han ville også sikkert ha passet bedre til å være
abbed i et kloster enn keiser.
I 830 brøt det ut et opprør
mot keiserparet. Det var først og fremst det kirkelige partiet
som ville hevne seg fordi keiserinnen hadde visst å skaffe seg
alt for stor innflytelse over sin gemal, og dessuten sluttet kongens
sønner av første ekteskap seg til opprørerne. Judith
ble beskyldt for ekteskapsbrudd og tvunget til å ta nonnesløret
og Ludvig måtte bøye seg for riksforsamlingens krav om
at han skulle avstå keiserverdigheten til Lothar.
Tilsynelatende behandlet Lothar sin far
med stor ærbødighet, men hadde i virkeligheten berøvet
ham hans frihet og omga ham bare med munker som skulle forberede ham
til å tre inn i et kloster. Men en så herskesyk og hjerteløs
egoist som Lothar var ikke den rette til å vinne hverken undersåttenes
eller sine brødres sympati. Stemningen slo plutselig om til fordel
for den gamle keiseren, sønnene kom i krig med hverandre, og
i løpet av mindre enn et halvt år hadde en ny riksdag gitt
kronen tilbake til Ludvig. Men Judith følte seg for sikker i
salen. Hensynsløst arbeidet hun videre på å fortrenge
stesønnene til fordel for Karl, og en vakker dag slo de seg sammen
igjen og gjorde opprør mot faren. Ved Kolmar i Elsass - på
«Løgnmarken», som stedet siden ble kalt - sto far
og sønner mot hverandre med hver sin hær. Men ved hjelp
av løfter og trusler fikk sønnene lokket størsteparten
av Ludvigs tropper over på sin side. Da ga keiseren opp det hele
og var glad til at han, Judith og Karl slapp fra det med livet.
I og med dette ble Ludvig betraktet som
avsatt, og Lothar overtok keisermakten. Men hans brødre fikk
samtidig utvidet sine riker ganske betraktelig og ble dessuten fra nå
av selvstendige konger. Karl «den Store»'s rike var altså
faktisk delt mellom tre fyrster. Ludvig og hans familie ble holdt i
fangenskap. Etter at en riksdag hadde bekreftet Ludvigs avsettelse,
tvang Lothar og hans tilhengere det frankiske rikes tidligere keiser
til i hele menighetens påsyn å kaste seg ned foran alteret
i en kirke i Soissons og «med strømmende tårer bekjenne
offentlig at han hadde forvaltet sitt embede på en uverdig måte».
Biskopene overrakte ham et langt synderegister, hvor han ble anklaget
for helligbrøde, mord, mened og alminnelig pliktforsømmelse,
alt dette måtte Karl «den Store»'s sønn og
etterfølger erklære seg skyldig i overfor Gud og alt folket.
Deretter ble han tvunget til å gi fra seg sitt sverd og iføre
seg botsdrakt.
Ludvigs fiender trodde at de på
denne måten hadde gjort ham så umulig i folkets øyne
at han aldri mer kunne bestige noen trone. Fra nå av skulle han
hele sitt liv betraktes som en botferdig synder. Men de hadde skutt
over målet. En så unaturlig ydmykelse virker ikke bare forsonende,
men vekker også medlidenhet. Den avsatte kongens sønn Ludvig,
som regjerte over nesten hele den germanske delen av riket og derfor
ble kalt Ludvig «den Tyske», ble grepet av skam over den
uverdige behandlingen faren hadde fått og over at Lothar fortsatt
holdt ham i fangenskap. Til det kom også frykten for Lothars alt
for tydelige planer om å tilrive seg herredømmet over hele
riket. En ny brødrekrig brøt ut. Lothar måtte flykte,
og Ludvig «den Fromme» var fri på ny. Under alminnelig
jubel iførte han seg igjen sitt keiserlige skrud, og keiserinnen
ble befridd fra fengelset.
Knapt hadde Judith kommet til makten
på ny, før hun igjen bare traktet etter at Karl skulle
bli tilgodesett på sine halvbrødres bekostning, og den
fromme Ludvig var et fullstendig viljeløst redskap i hennes hender.
Det var ikke en slik takk Ludvig «den Tyske» hadde ventet
seg da han hjalp sin far opp på tronen igjen, og han grep til
våpen mot ham enda en gang. Da forsøkte Ludvig og Judith
å vinne Lothar for seg, enda det jo var han som hadde tilføyd
faren den største ydmykelsen. Men for en intrigemakerske som
Judith var nettopp en samvittighetsløs egoist som Lothar den
rette forbundsfelle. Og hun fikk virkelig vunnet ham for sine planer.
Far og sønn forsonte seg med hverandre, på den betingelse
at riket etter Ludvigs død skulle deles likt mellom Lothar og
Karl, bortsatt fra et lite område som Ludvig «den Tyske»
aller nådigst skulle få beholde. Denne smukke avtalen ble
beseglet med rørende scener, den gamle keiseren omfavnet og kysset
«den forlorne, men nå gjenkomne sønn» og ba
de to halvbrødrene pent om alltid å vise hverandre kjærlighet
og stå hverandre bi. Den nakne sannhet bak de vakre frasene var
imidlertid at den fromme Ludvig, med god hjelp fra den mest samvittighetsløse
av sine tre sønner, hadde tatt nesten hele arven fra ham som
tross alt hadde vist seg å være den beste da faren hadde
sin vanskeligste tid. Men midt under forberedelsene til å få
denne skammelige overenskomsten drevet igjennom med våpenmakt,
ble den gamle keiseren rammet av en sykdom, som stadig forverret seg.
I 840 var livet forbi for den mannen
som snarere burde ha fått tilnavnet «den Svake» enn
«den Fromme». Hans yngste sønn i første ekteskap
var da allerede død og hans fars mektige rike ble oppløst
i småstykker. 1)
1).
Carl Grimberg: Menneskenes liv og historie, bind 7, side 327-334. Erich
Brandenburg: Die Nachkommen Karls des Grossen, Leipzig 1935. Allgemeine
deutsche Biographie. Mogens Bugge: Våre forfedre, nr. 75. Bent
og Vidar Billing Hansen: Rosensverdslektens forfedre, side 56, 60.
|