Kong Olav II Haraldson den Hellige (995 - 1030)
Kong Olav II Haraldson den Hellige. Født
omkring 995. Død 29.07.1030 på Stiklestad. Han var sønn
av Kong Harald
Grenske. Født mellom 952 og 957. Død mellom 993 og
995, og Åsta
Gudbrandsdatter. Født omkring 970. Død omkring 1020.
Olav giftet seg ...02.1019 i Sarpsborg
med Dronning Astrid Olofsdotter av Sverige. Død etter 1035. De
fikk barna:
1. Ulvhild Olavsdatter. Født omkring
1020. Død 24.05.1071.
2. Alvhild ???.
Utenfor ekteskap hadde Olav sønnen,
Kong Magnus I Olavson den Gode. Født omkring 1025. Død
1047.
Olav var Konge av Norge 1016 - 1028 og
Norges nasjonalhelgen.
Olav Haraldson også kalt «Olav Digre», var sønn
av småkongen Harald Grenske fra Vestfold-Grenland og hadde tilknytning
til Opplandene gjennom sin mor, som var omgiftet med ringerikshøvdingen
Sigurd Syr. Sæmund og Are Frode, og de sagaene som bygger på
dem, hevder at Olav var Harald Hårfagres sønnesønns
sønnesønn. Når Olavs skalder Ottar Svarte og Sigvat
Tordson kaller ham «Haralds ætling», kan dette tas
som et indisium på at Olav i samtiden ble oppfattet som Harald
Hårfagres etterkommer. Dette kan i seg selv ha vært motiv
godt nok for at Olav gjorde krav på arverett til kongeverdigheten
i Norge. Kristen misjonsiver er blitt trukket frem som et annet motiv.
Olav skal nemlig ha blitt døpt i Rouen ca. 1013, og han brakte
med seg angelsaksiske geistlige til Norge.
Olav hadde bak seg en vellykket karriere
som vikinghøvding, sjørøver og leiesoldat da han
kom til Norge høsten 1015. I 1012 var han med og delte den største
utbetalingen av «danegeld» noensinne, hele 48 000 pund,
altså mer enn 15 tonn sølv.
Han kom tilbake på et gunstig tidspunkt.
Det var oppstått et militærpolitisk vakuum i landet etter
at Eirik jarl i 1014 var blitt kalt til England av Knut den mektige
for å hjelpe ham i kampen om den engelske tronen. Én teori
går ut på at Olav hadde en avtale med Knut om ikke å
støtte den engelske kongen Ethelred i denne striden, mot at han
fikk herredømme over hele eller deler av Norge. Avtalen kan ha
blitt noe ulikt oppfattet av de to, noe som senere førte til
brudd mellom dem. Det er blitt pekt på at Olav seilte til Norge
med to «knarrer», handelsskip, og altså neppe som
erobrer. Et møte på Vestlandet mellom Olav og Håkon,
sønn av Eirik jarl og Knut den mektiges søster, som ikke
førte til væpnet kamp, tas også til inntekt for dette
synet. Og både Eirik og Knut lot Olav i fred til midt på
1020-tallet.
På den andre siden er sagaene samstemte
om at Olav, mens han opererte i England, kjempet for Ethelred og mot
danskekongen. Møtet mellom Olav og Håkon jarl resulterte
i at Olav tok Håkon til fange og sendte ham til England mot løfte
om aldri å returnere til Norge. At Olav lot ham slippe så
lett, kan forklares med et ønske om ikke å provosere Eirik
og Knut mer enn nødvendig, eller rett og slett gi dem en gave
det ville være vanskelig å gjengjelde. Sett under ett virker
det derfor rimeligst at det var den engelske kongen som oppmuntret Olav
til å utfordre det danske overherredømmet i Norge, slik
han tidligere kan ha oppmuntret Olav Tryggvason til det samme.
Den hjemvendte sjøkongen ble vel
mottatt av moren Åsta, og likeså av stefaren Purke-Sigurd.
Det store spørsmål var likevel om stefaren og de andre
høvdingene på Opplandene ville støtte ham aktivt
med folk og utstyr, og dertil akseptere ham som overkonge. Det var dette
som ble det store samtaleemnet på Opplandene den vinteren. Oppover
i landet satt det en rekke storbønder som raget et hode høyere
enn de andre og var allment akseptert som høvdinger og ledere.
Noen av dem kalte seg også konger, og noen overherre var de ikke
vant til å ha. Men lenger ute, i Viken, satt det ombudsmenn for
danskekongen på alle høvdingsetene. Snorre gjør
det til et hovedpunkt i diskusjonen småkongene imellom: «Hva
har vi å vinne», spurte de seg selv, «om vi støtter
Olav i hans planer om å bli storkonge?» «Knapt blir
det til noen fordel for oss», mener den ene. «Nei»,
svarer den andre, «noen direkte vinning kan vi neppe vente oss,
men seirer Olav, kan vi iallfall ikke få det verre, om vi har
holdt oss til ham. Og dertil slipper vi den skammen at det sitter utlendinger
som herrer i landet.» Ikke alle vil ha like lett for å tro
at bondehøvdinger på Opplandene ennå hadde fått
noen særlig sans for det nasjonale. Derimot kan de ha ant at et
rikskongedømme i lengden ikke var til å unngå. Og
hva motivene enn kan ha vært, enden på diskusjonen ble at
de fleste fant det best å støtte Olav, og han ble tatt
til konge på Opplandstinget - Åkertinget på Hedemarken
må det vel ha vært.
Skaldene opplyser at i slaget ved Nesjar,
trolig Brunlanes, i 1016, der Olav beseiret trønderne under ledelse
av Eirik jarls bror Svein, besto Olavs flokk av «opplendinger
og hedmarkinger». Skaldene forteller også at oppslutningen
om Olav skyldtes gavmildhet. Han har åpenbart vært raus
med skattene han brakte med seg fra England, men han må også
ha brukt makt. Skalden Ottar Svarte forteller om kamper Olav hadde på
Østlandet i denne første fasen.
Etter slaget ved Nesjar drog Olav til
Trøndelag og lot seg kongehylle på Øyratinget. På
denne måten sikret han seg formelt rettsgrunnlag for sitt kongedømme.
Deretter søkte han å sikre sin makt gjennom ordninger med
lederne av flere av de mektigste høvdingættene i landet.
Ifølge sagaene ble Erling Skjalgson og de nordnorske høvdingene
Hårek av Tjøtta og Tore Hund på Bjarkøy, kongens
«lendmenn». Lendmenn var i høymiddelalderen landets
topparistokrati; de var høvdinger som med lokal maktbasis ble
knyttet til kongen med personlige bånd som hans ombudsmenn, mot
til gjengjeld å bli tildelt inntekter av kongens jordegods. Ut
fra dette skulle betegnelsen lendmann stå for en mann som «lånte»
jord av kongen. Men lendmannsbetegnelsen er kjent fra tiden forut for
Olav uten at en sikkert vet hva den innebar. Den kan rett og slett ha
betydd stormann, «mann med land». Det er likevel ikke utenkelig
at Olavs forhold til lendmennene kan ha vært et skritt på
veien mot det som ble høymiddelalderens lendmannsombud.
Olav satset altså tilsynelatende
på samarbeid, men etter hvert, og på bekostning av de store
høvdingene, trakk han frem betydelige bønder og yngre
høvdingsønnen som fikk kongen å takke for sin økonomiske
og sosiale stilling. Olav søkte i motsetning til sine forgjengere
å gjennomføre et mer reelt herredømme over det meste
av Norge. Dette gjorde han gjennom menn som hadde personlig tilknytning
til ham og gjennom å tillegge sine godsbestyrere, «årmennene»,
oppgaver i lokalstyret - også dette på bekostning av de
gamle stormannsættene.
Å føre denne politikken
overfor Erling Skjalgson, Tore Hund og andre, måtte gjøre
disse topparistokratene fiendtlig innstilt. Topparistokratiet, som var
knyttet sammen i et nett av slekts-, ekteskaps- og vennskapsforbindelser,
ville selv disponere ressursene i sitt område med minst mulig
innblanding fra kongedømmets side.
Olav hadde tilsynelatende kontroll i
første halvdel av 1020-tallet. Men i 1026 var forholdet fullstendig
endret. Bøndene i Trøndelag og på Opplandene var
fiendtlig stemt mot ham, og det var åpen motstand mot ham blant
stormennene. Tore Hund ble Knut den mektiges mann, og Erling Skjalgson
sendte sine to eldste sønner til England. I 1028 måtte
Olav rømme landet. Han drog til sin svoger Jaroslav i Gardarike.
Hvordan kan det forklares at alt raknet rundt Olav på denne måten?
At stormennene vendte seg mot Olav, var
en naturlig følge av måten han behandlet dem på.
Også Olavs kristningspolitikk måtte skape problemer i deler
av landet, både overfor lokale høvdinger og overfor bondebefolkningen.
Men som nevnt var kristendommen velkjent i kystdistriktene i sør
og vest da Olav Tryggvason var konge. Det er også indikasjoner
på at noen av stormennene i disse landsdelene hadde tatt den nye
troen alt før Olav Haraldson satte igang sitt kristningsforsøk.
Erling Skjalgson var trolig én av disse, et steinkors til minne
om ham synes nemlig å være reist av hans prest. Dette tyder
på at det ikke var religionen i seg selv som avgjorde hvilken
holdning stormennene hadde til Olav, men tvangstiltakene som fulgte
den. At kristendommen ble gjort til eneste tillatte kult, måtte
for mange virke sterkt provoserende. En kirkeordning under kongens kontroll
gjorde kristendommen til riksreligion under kongens beskyttelse og grep
dermed inn på et område som hadde tilhørt folks privatliv.
Bøndene gjorde motstand. Illustrerende i så måte
er det at hedensk gravskikk holdt seg på Opplandene og i Nord-Norge
ut i andre halvdel av 1000-tallet.
Utenrikspolitiske forhold gjorde det
nå mulig å koordinere den innenlandske motstanden mot kongen
under en handlekraftig ledelse. Knut den mektige var blitt konge i England
allerede i 1016, men han fikk full kontroll over landet først
etter 1020. Og året før var han blitt konge i Danmark etter
sin bror. Knut hadde vel aldri hatt i tankene å oppgi det han
måtte oppfatte som sin norske arv - nå hadde han frie hender
til å konsentrere seg om denne oppgaven. At han ikke slo til før
i 1025-26, kan bety at han nyttet tiden til å knytte de misnøyde
norske stormennene til seg gjennom rike gaver. Etter slaget ved Helgeån
i Skåne, der Knut beseiret Olav og hans svoger, sveakongen Anund
Jakob, nyttet også mange av de hittil lojale stormennene anledningen
til å forlate Olav. Olavs brudd med Erling Skjalgson og drapet
på ham i 1027 førte til den endelige samlingen av stormennene
rundt Knut den mektige. Da Knut kom til Norge i 1028 med sin hær
og Olav samtidig ble truet av en trønderhær under ledelse
av Håkon, Eirik jarls sønn, flyktet Olav til Sverige og
derfra videre til sin svoger Jaroslav i Kiev. Håkon Eirikson ble
kong Knuts jarl i Norge.
Da Håkon Eirikson senhøstes 1029 forsvant på havet
underveis fra England til Norge, så Olav atter sin sjanse. Han
returnerte fra eksilet i øst og falt på Stiklestad 29.07.1030.
Bondehærens størrelse og innbitte kamp mot Olav på
Stiklestad er satt i forbindelse med den tidligere nevnte bestemmelsen
i Frostatingsloven om motstandsrett, som blant annet pålegger
bøndene fra de åtte trønderfylkene å samle
seg og drepe en konge som gjør ulovlig overfall på en mann
i hans hjem. Kom kongen seg unna, skulle han aldri få vende tilbake.
Olavs konfiskasjoner i Trøndelag av motstanderes eiendom kan
ikke ha blitt oppfattet som lovlige av bondesamfunnet. Og da Olav vendte
tilbake, kunne man med rette drepe ham.
Olav Haraldson falt på Stiklestad
etter en meget bitter kamp mot en overveiende hedensk hær av trønderbønder
under ledelse av sine stormenn, av nordnorske og vestnorske høvdinger
og av flere lendmenn som kunne takke Olav for sin posisjon. Olavs anstrengelser
for rikssamling og kristning så ut til å være forspilt.
Ett år og fem dager etter hans
død ble graven åpnet av hans engelske hirdbisp Grimkjell,
og få år etter - i 1030-årene - «oppstod Olavslegenden»
om de miraklene som hadde skjedd i forbindelse med kongen. Det gikk
sagn om mirakuløse helbredelser ved den døde kongen alt
på slagplassen. Kongens lik viste alle tegn på hellighet,
det var ikke gått i forråtnelse, og hår og negler
hadde vokst. Olav ble skrinlagt og satt på alteret i Klemenskirken
i Nidaros.
Stormennene som stod mot Olav på
Stiklestad, vendte helt om. De gikk inn for å erklære ham
for hellig, og de innsatte hans sønn som konge. Også bøndene
synes etter kort tid å ha forkastet hedendommen til fordel for
kristendommen, og kirken etablerte seg som en fast og ekspanderende
samfunnsinstitusjon - alt dette til tross for at Olav må ha gått
særlig hardt frem i de gode jordbruksbygdene i Trøndelag,
med store jordegodskonfiskasjoner. Hele 15 av de 16 motstandergårdene
sagaene nevner fra hedensk tid, er kongseiendom i kristen tid.
Det mangler ikke kilder til Olav Haraldsons
historie. Problemet er å trenge gjennom legendestoffet som pakker
inn det historiske stoffet. Kirken begynte å feire Olavsmesse
alt på 1030-tallet. Man trengte i den forbindelse liturgiske tekster
og korte tekster som beskrev kongens liv og død. De som først
skrev om Olav, var altså kirkemenn med et religiøst siktemål.
De som senere skrev om den historiske kongen, måtte til en viss
grad bygge på disse skriftene. Dette preger også de sagaene
som senere ble skrevet om Olav, de inneholder mye legendestoff.
Samtidige eller gamle opplysninger om
Olav er bevart i utenlandske annaler og krøniker. Disse kan gi
stoff til å kontrollere opplysninger i sagaene og skaldekvadene,
og opplysninger som ikke er kjent i nordiske kilder.
Det er likevel de samtidige skaldekvadene som i noen grad kan brukes
selvstendig. Olav hadde hirdskalder som skildret hans bedrifter, og
deler av deres produksjon er bevart gjennom sagaene. Problemet med skaldekvadene
er ikke tendens, som en er oppmerksom på, men at så få
av dem er bevart, og at de er så sparsommelige med faktiske opplysninger.
Eldre lovgivning inneholder bestemmelser som påberoper seg Olav
som opphavsmann, men vi kan ikke vite om de er bevart i sin opprinnelige
form, selv om Olavs prestisje som lovgiver kan ha gjort dem mer motstandsdyktige
enn andre bestemmelser.
Blant det forholdsvis rike kildematerialet
til Olav den helliges historie er det flere sagaer. Disse bygger i utstrakt
grad på legendariske skrifter om Olav, produsert av kirkemenn.
Vil en finne den historiske Olav, må en trenge gjennom legendestoffet
som omgir det historiske stoffet. Snorres Heimskringla er bygd opp rundt
fortellingen om Olav den hellige, og Snorre støtter seg i dette
arbeidet til flere eldre sagaer. Det er bevart fragmenter av en «eldste
saga» fra 1160-80, som man mener bygger på muntlig tradisjon
og skrifter fra 1120-årene av de islandske «frode»
menn Are og Sæmund. På denne eldste sagaen skal det så
bygge en tapt «mellomste saga» fra før 1200, som
igjen er grunnlag både for den bevarte «legendariske»
Olavssagaen fra omlag 1200 og for lovsigemannen Styrme Kåresons
tapte saga fra ca. 1220 om Olav den helliges liv. På disse to
sagaene bygger så Snorres bevarte «Sagaen om Olav den hellige»
fra 1220-årene, mens forfatteren av Fagrskinna, også fra
1220-årene, har kjent den tapte sagaen om Olavs liv. Snorre bruker
både sin egen Olavssaga og Fagrskinna når han skriver om
Olav i Heimskringla.
Olavs nederlag og fall på Stiklestad
kunne se ut som en seier for de desentraliserende kreftene i riket,
for de stormennene som hadde sett seg tjent med en fjern hersker som
i mindre grad grep inn i de indre forholdene i landet. Det må
derfor ha kommet som en ubehagelig overraskelse for dem at Knut den
mektige, innsatte sin frillesønn Svein og hans engelske mor Alfiva
som styrere i Norge etter Håkon Eirikson jarls død i 1029.
Under deres herredømme ble de norske stormennene som hadde stått
sammen med Knut mot Olav, satt utenfor styret. Dette måtte skape
misnøye hos høvdinger som Einar Tambarskjelve og Kalv
Arneson, som begge trolig hadde gjort seg håp om jarleverdighet
og kontroll over styret i Norge.
Et par «tilfeldigheter» kom
til å spille på lag med dem som hadde nytte av å fremme
Olavs hellighet.
For det første ble Europa i årene nærmest etter Olavs
død rammet av en rekke uår, noe som førte til hungersnød
også flere steder i Norge. Dette slo tilbake på herskeren,
Svein Alfivason, som var «ansvarlig» for godt år og
fred.
For det andre døde Knut den mektige i 1035 uten voksne arvinger,
slik at det var ingen som umiddelbart kunne erstatte ham, og hans Nordsjørike
gikk i oppløsning.
Det danske hardstyret hadde også
betydning. Økte økonomiske byrder på bøndene
og økt kontroll skapte motvilje mot de fremmede makthaverne.
Slik Andreas Holmsen påpeker, kan dette ha satt Olavs kamp mot
Knut den mektige i et nytt lys - som en rettferdig kamp.
Følgen av dette var at alt før
Knut den mektige døde i 1035, samlet aristokratiet seg om Olavs
mindreårige frillesønn Magnus, som ble hentet fra Gardarike.
Svein og Alfiva måtte rømme landet. Høvdingene må
ha innsett at en innenlandsk konge de selv kunne kontrollere, var til
deres fordel. Og allerede på denne tiden kan mange ha sett sine
politiske og økonomiske interesser bedre tjent med at de samarbeidet
med rikskongedømmet i stedet for å motarbeide det. De fremste
mennene i kretsen rundt den unge kongen ble trønderhøvdingene
Einar Tambarskjelve, som hadde vært i England da slaget på
Stiklestad stod, og Kalv Arneson, til tross for at han hadde stått
mot kong Olav på Stiklestad. For den nye kongens legitimitet ville
det også åpenbart være en styrke dersom hans far ble
tillagt helgenverdighet.
For stormennene var som nevnt fremmedstyret
en skuffelse. Svein og Alfilda var mer egenmektige enn høvdingene
hadde tenkt seg, og de behandlet Norge som erobret land. Stormennene
fikk ikke den plass i det nye styret de hadde ventet, og de kunne desto
lettere samle seg om den døde kongen og hans sønn. Som
formyndere ville de få den makt og posisjon danskestyret hadde
nektet dem. Særlig sterk var misnøyen i Trøndelag,
der de nye makthaverne oppholdt seg. Her ble trøndernes lojalitet
overfor kong Magnus sikret ved at trønderhøvdingene Einar
Tambarskjelve og Kalv Arneson var de fremste menn i formynderstyret.
Den store oppslutningen om Olavskulten som etter kort tid oppstod, skyldtes
ikke minst at disse stormennene støttet aksjonen for å
gjøre Olav til helgen. Særlig hadde Einar høy prestisje.
Han var gift med ladejarlene Eirik og Sveins søster Bergljot,
og da jarleætten var utdødd på mannssiden, kan han
ha oppfattet seg som jarlenes etterfølger.
Kirkens innsats må likevel ha vært
avgjørende. Kirken, som Olav sammen med sin engelske biskop Grimkjell
hadde lagt grunnen til, og som i allianse med stormennene hadde gått
inn for Magnus som ny konge, grep sjansen til å skaffe seg høyere
prestisje og styrke sin stilling gjennom å erklære Olav
for hellig og opphøye ham til nasjonalhelgen. Han ble etablert
som helgen senest rundt 1040.
Folkereligiøse momenter kan også
ha spilt inn. Olavs hellighet kan neppe bare ses på som et politisk
knep; den fikk etter hvert feste i folket. Bondereligionen i innlandet
innebar blant annet en dyrkelse av makter, og en ny og sterkere makt
kunne være akseptabel. Misjonskongenes taktikk i disse områdene
var da også å søke å vise at deres gud var
den sterkeste. Man fremstilte Kristus ikke som den lidende, men som
den seirende. Denne forklaringen kan dessuten være med på
å belyse at kristendommen vant frem i landet på - som det
synes - forbløffende kort tid. Etter 1030 møter vi ingen
hedensk reaksjon. Det som måtte foregå av hedensk kultus,
foregikk heretter i det skjulte.
Erik Gunnes har trukket frem folks forestillinger
om kongers hellighet som et mulig forklaringsmoment. Det var vanlig
hos germanerne å utruste en konge med overnaturlige evner. I middelalderen
forestilte man seg mange steder at kongen kunne helbrede, at han hadde
legende hender. Også om Olav finnes det beretninger om slike evner.
En konges død var dertil i seg selv en skremmende begivenhet
- også for dem som drepte ham. Og selv en død konge kunne
vise seg å ha makt, gi godt år og fred, noe fedredyrkelsen
og de store, sentrale gravhaugene - ikke minst i Trøndelag -
bærer bud om. Uårene under Olavs etterfølger ga næring
til disse oppfatningene. Resultatet var at kongen ble «hauglagt»,
som Gunnes uttrykker det, riktignok ikke i en haug, men i et skrin i
Klemenskirken i Nidaros. Hedenske forestillinger kunne altså bidra
til å skape Olav den hellige, og for folk flest kom Olav på
mange måter til å erstatte bondeguden Tor som menneskenes
verner og hjelper.
Olavs helliggjørelse er i samsvar
med strømninger i tiden. Det var en tid for helgenkonger, i nær
sagt hvert eneste land i Europa. Helgenkongene hadde en bestemt funksjon
i forbindelse med rikssamlinger og organisering av riker; kongen ble
et naturlig midtpunkt og kristendommen ideologisk grunnlag. Kongens
eksempel som rettferdig og som beskytter sto sentralt. Den hellige kongen
fikk altså en politisk funksjon i sentralmaktens og dynastienes
tjeneste. Dette ble også Olavs rolle. Han legitimerte dynastiet.
Og ingen av de andre nordiske helgenkongene kom til å spille en
så viktig rolle på dette feltet som Olav.
Olav Haraldson la det endelige grunnlaget
for rikskongedømmet, dels gjennom sin virksomhet i de årene
han var konge, men aller mest gjennom sin død og helgenstatus.
Olav samlet og styrte et større rike enn noen norsk konge før
ham. Det strakte seg fra Götaelv i sør til Finnmark i nord,
og også i Trøndelag og på Østlandet hadde
han reell makt. På dette grunnlaget kunne hans etterfølgere
bygge ut kongemakten og knytte sammen landsdelene til et samlet rike.
Olav revolusjonerte neppe styringsapparatet verken sentralt eller lokalt.
Noe sentralt styringsapparat kan en vel knapt tale om. Rundt seg hadde
kongen hirden, og det er mulig han her innførte en viss funksjonsdeling,
kanskje etter angelsaksisk forbilde, med hirdembetsmennene «stallar»
og «merkesmann» som nære rådgivere, og en deling
av hirdmennene i krigere og politikorps («Gjester»). Hirdgeistligheten
med sin lese- og skrivekyndighet kom etter hvert til å utgjøre
kongenes sentrale administrasjonsapparat.
Når det gjelder lokalstyringen,
har man tradisjonelt villet se «lendmannsombudet» som en
nyskapning under Olav, men dette er usikkert. At kongen knyttet til
seg regionale stormenn, var ikke noe nytt under Olav. Det kan derimot
se ut til at den utstrakte bruken av «brytene», gårdsbestyrerne
på kongsgårdene, i styrings- og kontrollapparatet i distriktene
er noe nytt. Kongedømmets og etter hvert kirkens sterkere grep
om lokalstyringen førte med tiden til større grad av offentlig
rettshåndhevelse, men også til økte økonomiske
krav overfor bøndene.
Olav skapte en bredere økonomisk
basis for kongedømmet. Krongodset ble utvidet gjennom konfiskasjon
av motstandernes gods. Denne konfiskasjonspolitikken svekket ledersjiktet
i de opprørske områdene og dermed bøndenes motstandsevne
mot sentrale myndigheter. Også dette førte altså
til sentralisering av makten. Det er likevel gjennom sin martyrdød
Olav hadde størst betydning. Hans helgenverdighet kom etterfølgerne
til gode ved at de fikk hans beskyttelse og på en måte del
i hans hellighet. Kongedømmet fikk gjennom hellig Olav en dominerende
plass i folks bevissthet. De etterfølgende kongene styrte på
vegne av helgenkongen, og Olav som helgen med eiendomsrett til hele
Norge, styrket forestillingen om riket som en realitet uavhengig av
en konges person.
En annen sak er det at Norge også
den gang var «et land i verden». Norge kunne på lengre
sikt ikke bestå som en øy i et hav av kristne riker. Innføringen
av kristendommen var derfor en nødvendig forutsetning for at
landet skulle bli anerkjent som et selvstendig rike i det kristne Europa.
Det er utenkelig at et hedensk kongedømme ville ha fått
være i fred for de kristne naborikene. I 1226 fikk for eksempel
ridderordenen «Den tyske orden» i oppdrag av den tysk-romerske
keiseren Fredrik II (1220-50) å erobre det hedenske Preussen,
og så sent som mot slutten av 1300-tallet ble det ført
erobringskrig under påskudd av å være «korstog»
mot det man oppfattet som hedningene i Øst-Europa, som ikke bekjente
seg til den rette kristendom, men var gresk-katolske. Liknende påskudd
ble allerede i 1123 brukt av Sigurd Jorsalfare da han rettferdiggjorde
et herjetog mot smålendingene med at de var hedninger.
Det er full enighet om at kristendommen
var kjent av nordmenn flere hundre år før religionsskiftet,
at deler av landet hadde vært under kristen påvirkning i
lang tid, og at det fantes kristne mennesker i landet. Når det
gjelder måten religionsskiftet skjedde på, er det derimot
to diametralt motsatte syn. Det ene går ut på at trosskiftet
skjedde over lang tid, at det var et resultat av en indre utvikling.
Man har oppfattet 900-tallet som en oppløsningstid for gamle
trosformer og som en tid da kristen misjon gjorde seg sterkt gjeldende.
Det skal da ha skjedd en endring i synet på de gamle gudene i
den forstand at tilliten til dem sviktet, og at folk ga opp den gamle
troen uten å finne en ny. Hedendommen nærmest råtnet
på rot. Belegg for dette mener man å finne i de kildene
som opplyser om menn med tilnavn som «gudløs» eller
som stolte på egen makt og styrke. Overgangen fra hedensk gravskikk
og et betydelig antall kristne steinkors fra tiden før kristningen
er også tatt til inntekt for dette synet. Først skulle
det altså ha kommet et trosskifte, så fulgte kultskifte
og sedskifte.
Det andre synet går tilbake til
Rudolf Keyser og midten av 1800-tallet. For ham var tros- og sedskiftet
en følge av et tvungent kultskifte. Dette synet har i den senere
tid vunnet tilslutning fra religionsforskere og historikere. Man tar
avstand fra synet på hedendommen som en degenerert og dødsmerket
religion og peker på at tilnavn som «gudløs»
viste til noe atypisk, til personer som på en eller annen måte
falt utenfor fellesskapet, for eksempel fredløse.
På grunn av den hedenske religionens
karakter var det ikke lett å bytte den med en annen uten å
bryte med samfunnet i sin alminnelighet. Fordi hedendommen var knyttet
til stammen eller folkegruppen som helhet, var den en integrert del
av folkets liv på alle områder. Når det åpenbart
fantes kristne mennesker i Norge før kristendommen ble enerådende,
skyldtes dette at de frie menneskene hadde en liberal oppfatning av
hvilke guder folk valgte å holde seg til så lenge de ellers
deltok i kultfellesskapet. Brøt man derimot kultfellesskapet,
stilte man seg utenfor samfunnet.
Ut fra dette synet kunne ikke hedendommen
gå i oppløsning uten store samfunnsendringer. Og det var
dette som skjedde. Til tross for kristen misjonsvirksomhet over lengre
tid - på 800- og 900-tallet - var det først da misjonskongene
grep inn, at det ble fart i kristningen, som ble gjennomført
i løpet av 30-40 år. Og måten kongene gikk frem på,
var å angripe hedendommen der den var mest sårbar, nemlig
dens kult. Det sentrale i hedendommen var kulten, og ved å forby
hedensk kult rev man bort grunnlaget for hedendommen. Det var så
kun et tidsspørsmål før den lå død.
Kongene rettet misjonsvirksomheten med fredelige og voldelige midler
mot toppsjiktet i samfunnet, med gaver og vennskapsbånd eller
med trusler og tvang - i verste fall drap. Når stormennene var
vunnet for kristendommen, var hedendommens dager talte.
Både Olav Tryggvason og Olav Haraldson
kan ha hatt personlige motiver for sin misjonsvirksomhet, men dette
vet vi lite om. Begge hadde imidlertid oppholdt seg lenge blant kristne
i kristne land. De kjente kristendommen godt og hadde selv latt seg
døpe. De kristne rikene var velorganiserte, kongene hadde kontroll
over befolkningen og var i stand til å mobilisere store rikdomsressurser.
Og ideer representert av de rike, mektige og prestisjefylte måtte
appellere også til menn fra Skandinavia som hadde politiske ambisjoner.
Videre fikk kongene rundt i Europa støtte fra sine kirkeorganisasjoner
både i styringen og kontrollen av rikene. Slik sett måtte
kristendommen fortone seg hedendommen overlegen.
Kristendommen som politisk instrument
er ellers et velkjent fenomen i perioden. Det å la seg kristne
var en måte å akseptere en annens overherredømme
på, mens hedensk reaksjon kunne være markering av politisk
uavhengighet. Det mest nærliggende eksempelet på dette er
Håkon jarl, som ved å måtte la seg døpe anerkjente
danskekongen Harald Blåtann som sin overherre, men som igjen hevdet
sin uavhengighet ved å forkaste kristendommen. Kristendommen virket
følgelig som et instrument for kristningskongene i deres bestrebelser
på å underlegge seg riket.
Religionen kunne virke som en sammenbindende
faktor i samfunnet. Når kongene gikk så hardt frem mot sine
religiøse motstandere og ikke kunne tolerere en annen religion
enn sin egen, må dette ha skjedd ut fra en erkjennelse av at to
konkurrerende religioner ville virke samfunnsoppløsende. Det
som skjedde på Island, er et godt eksempel på at dette ble
oppfattet som et problem. Der valgte man å løse problemet
gjennom flertallsvedtak på Alltinget, hvor kristendommen ble valgt
som eneste lovlige religion.
Kristendommens betydning for rikssamlingen
var altså fremfor alt at den virket sentraliserende. Det var i
kongens interesse at makt og prestisje ikke bygde på stormennenes
private ressurser, men på tilknytning til kongens person, at stormennenes
rolle som mellommenn mellom kongen og folket ble svekket, og at folket
selv i større grad ble kongens direkte undersåtter - hans
«tegner». Svekkelsen av høvdingenes rolle som religiøse
ledere bidrog nettopp til dette, i og med at kirken, som var etablert
av kongen og under hans kontroll, etter hvert overtok denne funksjonen.
Den nye religionen ga kongedømmet
en ideologisk plattform gjennom kirkens legitimering av kongemakten.
Rang og verdighet var fastsatt av Gud, noe som styrket kongens autoritet
overfor folket. Den nyetablerte kirken bidro også til et mer effektivt
styringsapparat, i og med at kongen kunne nyttiggjøre seg de
geistliges administrative erfaring og bruk av skrift. Kristningen førte
på denne måten til en modernisering av kongedømmet
med økt oversikt og kontroll over folk og ressurser, samt større
muligheter for korrespondanse og diplomatisk samkvem med makthavere
i andre land. 1)
1).
Snorre Sturlason: Olav den helliges saga. Cappelen's Norges Historie,
Bind 15, side 169. Ole Georg Moseng, Erik Opsahl, Gunnar I. Pettersen
og Erling Sandmo: Norsk historie I - 750-1537, Tano Aschehoug 1999,
side 66-74. Erich Brandenburg: Die Nachkommen Karls des Grossen. Leipzig
1935. C.M. Munthe: Norske slegtsmerker, NST Bind I (1928), side 343.
Mogens Bugge: Våre forfedre, nr. 453. Bent og Vidar Billing Hansen:
Rosensverdslektens forfedre, side 27.
|