Ancestor Chart
Kong Harald IV Gille
(omkr. 1103 - 1136)
Kong Harald IV Gille. Født omkring
1103 på Irland. Død 13.12.1136 i Bergen. Han var sønn
av Kong
Magnus III Olavson Berrføtt. Født omkring 1073.
Død 24.08.1103 i Ulster, Irland.
Kong Harald hadde disse barna:
Bjadok
???.
Utenfor ekteskap
1.
Kong Øystein II Haraldson. Født før
1130. Død 1157.
Tora Guttormsdatter.
Utenfor ekteskap
1. Kong
Sigurd II Haraldson Munn. Født omkring 1133. Død
10.06.1155 i Bergen.
Dronning
Ingerid Ragnvaldsdatter.
Gift omkring 1135
1. Kong
Inge I Haraldson Krokrygg. Født omkring 1134.
Død 1161.
Ukjent mor
1. Brigida
Haraldsdatter.
Ukjent mor
1. ???
Haraldsdatter.
Harald var konge av Norge 1130 - 1136.
Det ser ut til å ha vært splittelse innen topparistokratiet
alt før Sigurd Jorsalfare døde. Ikke alle syntes tilfredse
med å få Sigurds sønn Magnus til konge. Ireren Harald
Gille (egentlig «Gilla Christ» = Guds tjener) ble nemlig
utpå 1120-tallet hentet til landet av lendmannen Hallkjell Huk,
og man påstod at Harald var sønn av Magnus Berrføtt
med en irsk kvinne. Moren var forøvrig med for å vitne.
Gilchrist kalte seg også Harald, og i Norge ble han hetende Harald
Gille.
Kong Sigurd lot Harald bevise sin farsætt
gjennom gudsdom, mot at han sverget ikke å kreve kongedømme
i Norge så lenge kong Sigurd og sønnen Magnus levde. I
følge tidens skikk kunne man ikke nekte ham å bevise sin
herkomst ved jernbyrd. Harald lot seg barbent lede av to biskoper over
ni (eller sju) glødende plogjern, og etter tre dager viste han
frem bena hele og uskadde. Dermed anerkjente Sigurd irlenderen som sin
bror.
26.03.1130 døde Sigurd Jorsalfare
i Oslo og ble gravlagt i den nybygde Hallvardskirken der, «lagt
i steinveggen ute fra koret på sørsiden». Sønnen
Magnus var i byen da, og overtok straks styret.
Harald Gille lot seg nå likevel
kongehylle. Han fikk så stor oppslutning blant stormennene at
Magnus måtte godta ham som samkonge. Etter felles hylling på
Øyratinget holdt samkongene seg hver for seg, Magnus helst i
Trøndelag, Harald i Viken.
Oppslutningen om Harald underbygger den
betydning gavmildhet hadde når allianser skulle etableres. Harald
var av den lystige og elskverdige typen, han hadde lett for å
få venner, mens Magnus skal ha vært hovmodig og grusom,
glad i penger og lite flink til å gi dem ut. Følgen var
at Harald Gille fikk godt følge da han også lot seg ta
til konge. Harald var i Tønsberg da Sigurd døde, og det
var der, på Haugating, han krevde like rett med Magnus og lot
seg utrope til konge over halve Norge. Den eden han måtte sverge
om ikke å strebe etter riket, regnet folk for avtvungen og ugyldig.
Harald fikk mer folk enn Magnus, og det kom snart til forhandlinger
mellom dem. Enden ble at Magnus ikke så noen annen råd enn
å overlate halve riket til farbroren.
Etter en lang indre fredsperiode brøt
det ut krig om kongemakten umiddelbart etter at Sigurd Jorsalfare døde
i 1130. Sommeren 1134 sto slaget ved gården Fyrileiv i Ranrike,
den første vepnede strid mellom norske riksstyrere på over
hundre år. De som tørnet sammen, var Sigurds sønn
Magnus og Harald Gille, som sa seg å være hans onkel. Begge
ble støttet av stormannsgrupper. Denne striden innledet en hundreårig
kamp om kongemakten i Norge. Det er likevel ikke tale om en sammenhengende
krig fra Sigurd Jorsalfares død til Ribbungenes nederlag i 1227
eller til hertug Skules reisning 1239-40. Kampene var brutt i kortere
eller lengre perioder.
Striden hadde altså ikke hele tiden
et omfang som rettferdiggjør betegnelsen borgerkrig. Men særlig
i de par-tre siste tiårene av 1100-tallet var brede befolkningslag
i større deler av landet innblandet. Betegnelsen «innbyrdeskrig»
er mer dekkende. enn borgerkrig, som er anakronistisk da den gir assosiasjoner
til organiserte kamphandlinger mellom innbyggerne i en mer moderne statsdannelse.
Men «borgerkrig» er likevel den tradisjonelle og innarbeidete
betegnelsen. Striden ble i første rekke utkjempet av mer eller
mindre profesjonelle krigere i kongenes eller kongsemnenes hird og av
huskarene til lendmenn og andre stormenn. Etter hvert kom også
et element av rotløse opprørsflokker til. Kampene rammet
tidlig folk flest - bønder og bymenn - i de områdene der
det ble kjempet. Hærene og flokkene måtte skaffes underhold
gjennom plyndring og skattlegging. Og under kongene Magnus Erlingson
og Sverre krevde partene også leidangsutbud fra de områdene
de kontrollerte.
Parallelt med krigshandlingene - og delvis som en følge av dem
- skjedde det en sterk ekspansjon på flere samfunnsområder,
ikke minst i kirkelig og statlig organisasjon og myndighet. Det norske
erkebispedømmet ble opprettet midt på 1100-tallet, og noen
egentlig statsdannelse kan en knapt tale om før borgerkrigene.
På 1200-tallet derimot, etableres en for sin tid sterk sentralmakt.
Kamp om tronen var ikke noe særnorsk
fenomen i denne perioden. Liknende stridigheter fant sted også
i Danmark i periodene 1130-70 og 1241-1340, og i Sverige var det indre
strid stort sett gjennom hele middelalderen. Gjennom ekteskapsforbindelser
var kongsættene i de tre landene knyttet sammen, slik at de stridende
partene til tider søkte støtte over landegrensene.
Det er særlig indre norske forhold som er trukket frem når
historikerne har søkt å forklare borgerkrigene. Én
slik forklaring har vært tronfølgeordningen, som var slik
at alle kongssønner hadde arverett til tronen og dermed rett
til å bli anerkjent som konge. Denne ordningen kunne føre
til at det var flere konger samtidig, med fare for rivalisering og strid.
Spenningsforhold mellom kongemakt og lendmannsaristokrati er også
trukket frem som forklaring. Aristokratiet skulle ha samlet seg om føyelige
konger og søkt å redusere kongedømmet til sitt redskap,
men så ha møtt motstand fra en monarkisk retning som seiret
med Sverre. Motsetning mellom kongedømme og kirke har blitt regnet
som en skjerpende faktor i striden, da man har ment å kunne plassere
en universalkirkelig innstilt høygeistlighet på den angivelig
aristokratiske siden mot kongemakten, helt fra erkesetet ble opprettet
i 1152-53. Man har også tenkt seg at borgerkrigene hadde en geografisk
og ættemessig bakgrunn. Kongsemner og partier skal ha hatt fotfeste
i forskjellige landsdeler; frem til Sverres tid skulle striden ha hatt
karakter av ættestrid.
Sosiale motsetninger med økonomisk grunnlag er blitt fremhevet,
særlig av de materialistiske historikerne Bull, Koht og Schreiner,
og videreutviklet av Holmsen. Slik Holmsen ser det, utviklet befolkningspress
og godsdannelse en jordeiende overklasse og en stadig økende
jordløs underklasse; dette skapte konfliktstoff som fikk sin
utløsning gjennom borgerkrigene. Lendmennene - på 1100-tallet
kan antallet normalt ha ligget fra et 20-tall til et 40-tall - var storgodseiere
med råd til å holde profesjonelle krigere. De støttet
forskjellige kongsemner ut fra personlige maktinteresser i den innledende
fasen av borgerkrigene, men de fleste gikk etter hvert sammen og siktet
mot å utøve samfunnsherredømme gjennom kongedømmet.
Lendmennene fikk tilslutning fra kirken, som selv var stor godseier.
Selv om Sverre i begynnelsen ledet en flokk fattigfolk, endte han selv
med å støtte seg til en krets av jordeiere. Godseierkongedømmet
gikk seirende ut av borgerkrigene.
Også landskapsmotsetninger kan
innpasses i denne teorien. Godseierkongedømmet skulle ha særlig
fotfeste i kystområder vest og øst i landet, der godsdannelsen
hadde nådd lengst. Motstand fikk man fra Trøndelag, indre
Østland og Telemark. Godseierområder skulle med andre ord
stå mot distrikter med jevne bønder og småfolk.
Holmsens teori har den fordelen at den
er helhetlig og inkorporerer og forklarer de fleste enkeltfenomenene
som tidligere ble gitt som årsaker til borgerkrigene. Men hypotesen
om sterkt økende godsdannelse like før og i borgerkrigstiden
er ikke holdbart begrunnet - dette er noe som forutsettes. Og den sosiale
spenningen som kan øynes et stykke ut i borgerkrigstiden, ser
i det minste delvis ut til å være et produkt av striden
selv, en motsetning mellom den bofaste befolkningen og en rotløs
krigerklasse som snyltet på denne, om nødvendig gjennom
voldsbruk. Dette gjaldt etter hvert også kongsmenn og andre stormenn,
som fremkalte lokale bondeoppgjør på grunn av hard fremferd
mot allmuen.
Et syn som er representativ for en utbredt
oppfatning, er formulert av Sverre Bagge. Borgerkrigene oppstod som
følge av at aristokratiets økonomiske stilling i løpet
av den fredelige perioden 1030-1130 var blitt prekær. Det var
inntektene fra vikingferdene som frem mot midten av 1000-tallet hadde
finansiert gaver og gjengaver, som knyttet sammen og vedlikeholdt kryssende
allianser innen aristokratiet, og som var grunnlaget for stormennenes
politiske makt.
Disse inntektene ble sterkt redusert etter 1030. For å kompensere
inntektstapet samlet stormennene seg om kongen, som hadde skaffet seg
et stort jordegods gjennom konfiskasjoner under Olav Haraldson og Harald
Hardråde. Gjennom kongstjeneste fikk man del i kongedømmets
inntekter, og lokale høvdinger gikk i stadig større grad
over til å bli et riksaristokrati rundt kongen.
Men etter hvert fikk kongen problemer
med å belønne sine tilhengere, slik at konkurransen innen
aristokratiet om kongedømmets ressurser ble skjerpet. En viktig
årsak må ha vært at kirken i perioden 1030-1130 etablerte
seg som betydelig jordeier - for en stor del gjennom gaver fra kongen
og i noen grad også fra stormennene. For kongen var dette en fordel
så lenge han kontrollerte kirken. For aristokratiet var overføringene
dobbelt katastrofale. Store mengder jordegods gikk ut av sirkulasjon,
slik at mindre ble igjen til å belønne gruppas medlemmer.
Stormennenes lokale maktposisjon ble undergravd gjennom utbyggingen
av kirkens organisasjoner, da deres rolle som lokale religiøse
ledere ble overtatt av et sentralt styrt presteskap. Dette førte
til forsterket rivalisering innen aristokratiet om kongemaktens ressurser,
og misfornøyde tronpretendenter kunne lett skaffe seg støtte
til innbyrdes maktkamp.
Harald Gille tapte slaget ved Fyrileiv
i Ranrike sommeren 1134, men søkte hjelp hos danskekongen Erik
Emune, vendte tilbake høsten 1134 og klarte å fange Magnus
i Bergen like over nyttår 1135. For å gjøre Magnus
uskikket til konge, lot Harald ham lemleste (fothogge), blinde og kastrere,
og deretter sette i kloster.
Harald fikk ikke glede seg lenge ved
kongedømmet. I Trøndelag var det vokst opp en gutt hos
storbonden Sakse i Vik (nå Saksvik i Strinda), en gutt som het
Sigurd. Sigurd var sønn av Sakses datter Tora, og faren gikk
for å være en prest ved navn Adalbrikt. Familien hadde forbindelser
med kongehuset. Toras søster hadde vært Magnus Barfots
frille og med ham fått sønnen Olav. Sigurd ble satt til
boken og fikk diakonvigsel, men den geistlige løpebanen lokket
ham ikke. Han ble kjent som en vill og uvøren kar, og ble kalt
«Slembedjakn», den fæle diakonen. Og nå begynte
det å gå rykter om at Magnus Barfot nok hadde kastet sine
øyne på Tora også, og at Sigurd Slelmbe i virkeligheten
var kongens sønn. Da la han boken vekk og dro utenlands, der
han fristet mangt og meget, dro til Jerusalem og fór på
kjøpmannsferder, tilbrakte flere år ved det skotske hoff
og var vel ansett hos kong David. Omsider kom han til Danmark, og der
fikk han gudsdom for sin kongelige avstamning, etter hva det ble påstått.
Etter at Harald var blitt enekonge i
Norge, dukket Sigurd opp i Bergen i 1136 og krevde del i farsarven og
del med Harald i styret av land og rike. Men Harald fant fram en gammel
sak mot Sigurd, det var en historie om et drap borte på
Vesterhavsøyene et sted, og en
tid ble han holdt borte på denne måten. Til sist tok noen
av Haralds menn ham med på en båttur som var ment å
skulle være hans siste. Sigurd kom seg unna, og forstod omsider
at av Harald hadde han ikke noe godt å vente. Han holdt seg skjult
i og omkring byen, og klarte etter hvert å vinne noen av Haralds
folk over til seg. Det kom et komplott i stand, og Harald mistet livet.
Det gikk slik til: Harald var glad i kvinner, og i Bergen hadde han
hos seg både dronningen og sin elskerinne, Tora Guttormsdatter.
En av de sammensvorne lot som om han hadde veddet med en kamerat om
hvor kongen hadde tenkt å tilbringe natten. Kongen lo og røpet
hvem han aktet å besøke den kvelden - det var hos Tora,
frillen. Toras herberge var dårlig bevoktet, og Sigurds menn hadde
lett spill. De trengte seg inn mens kongen sov og stakk ham ihjel.
Dagen etter lyste Sigurd Slembe drapet
på seg, og krevde kongedømmet etter Harald. Men den støtten
han fikk, var ikke stor. Å drepe en mann om natten mens han sov
var nidingsverk, å drepe en nær frende likeså. Få
ville følge Sigurd, den vanlige reaksjonen var : Enten var Harald
bror din, og da er du en niding, eller han var det ikke, og da har du
ingen rett til å være konge. Sigurd måtte komme seg
unna det forteste han vant. Med et lite følge dro han nordover,
og gjorde opphold i fjordene underveis; der våget ikke folk annet
enn å gi ham kongsnavn.
Men stormennene rundt Harald Gille hadde
ikke til hensikt å gi fra seg styringsmakten. Alternativet til
Sigurd Slembe var et nytt samkongedømme. De lot derfor Haralds
frillesønn Sigurd kongehylle på Øyratinget, og på
Borgartinget den ektefødte sønnen Inge, som var pukkelrygget
og derfor hadde tilnavnet «krokrygg».
Sigurd Slembe fikk liten oppslutning
også etter at han hentet Magnus Blinde ut av klosteret. Stormannskretsene
rundt de to barnekongene slo seg sammen, og i slaget ved Holmengrå
ved Hvaler høsten 1139 mistet Magnus livet, mens Sigurd ble tatt
til fange og pint i hjel. Militæraksjonene mot Sigurd Slembe dannet
opptakten til et mer varig samarbeid mellom stormennene rundt barnekongene,
som nå fikk felles hird.
I 1142 hentet misnøyde stormenn
en tredje sønn av Harald Gille fra Skottland. Farskapet var anerkjent
av Harald selv, så trønderne tok Øystein til samkonge
på Øyratinget samme år. Dette er siste gang hylling
og blodsrett gjorde en mann til konge over hele Norge. Ingen av kongene
hadde fast landsdelstilknytning, men Sigurd, med tilnavnet «munn»,
holdt seg helst i Trøndelag, mens Inge Krokrygg holdt seg i Viken.
Øystein, som var eldre enn sine brødre og tok egen hird,
var aktiv utenfor landets grenser i den grad at han i begynnelsen av
1150-årene tvang orknøyjarlen til underkastelse og til
og med herjet i Skottland og England. Innenlands var likevel årene
frem mot midten av 1150-tallet forholdsvis fredelige, noe som må
ha vært en forutsetning for en særs viktig begivenhet i
norsk historie; opprettelsen av den norske kirkeprovins.
Det var fred mellom kongebrødrene
så lenge deres gamle rådgivere og formyndere levde, det
vil si frem mot 1150, da Inge og Sigurd tok seg hver sin hird. Det ble
nå uenighet mellom brødrene uten at vi sikkert vet hvorfor,
men det er nærliggende å tenke seg strid om kongedømmets
ressurser som viktig, der uvennskap og prestisjekamp mellom deres menn
ofte utløste stridighetene.
Motsetningene økte etter opprettelsen
av erkestolen i Nidaros, og virkelig krig ble det da Sigurd og Øystein
sommeren 1155 slo seg sammen om å frata Inge kongeverdigheten.
I denne krigen ble først Sigurd drept, så Øystein,
slik at Inge sensommeren 1157 så ut til å stå som
den endelige seierherren. Vi kan i løpet av striden mellom brødrene
skimte konturene av fastere partigrupperinger. Kretsen rundt Inge ble
stadig klarere et lendmannsparti med tyngdepunkt på Vestlandet
og i Viken. Flere av Sigurds og Øysteins lendmenn gikk etter
Sigurds fall over til Inge.
Mot Inges parti samlet det seg en flokk
med fotfeste i Trøndelag, på Opplandene og lengst øst
i Viken, ved Götaelv. Disse tok uten videre Sigurd Munns ti år
gamle uekte sønn Håkon (Herdebrei) til konge, uten å
la valget formaliseres gjennom hylling på ting. Hirden eller flokken
overtok altså bøndenes rolle som kongemakere. Nytt er det
også at flokken eller partiet «skapte» kongsemner
ved behov.
Håkon ble vinteren 1159 tatt til
samkonge i Trøndelag som sin fars arving. I striden som fulgte,
hadde Inges hær i begynnelsen overtaket, men hæren ble etter
hvert svekket av rivninger mellom en vestlandsk og en sørøstnorsk
fraksjon, og 04.02.1161 falt Inge nær Oslo i kamp med Håkons
menn.
I denne første fasen av borgerkrigene
var kamphandlingene i all hovedsak begrenset til et par perioder, mellom
Magnus Sigurdson og Harald Gille i 1134-35, og mellom Haralds sønner
fra 1155. Fasen er videre kjennetegnet av at striden i all hovedsak
ble ført av kongene og deres menn uten at folk flest i særlig
grad ble trukket inn. Fastere partidannelser er det først tale
om i perioden 1155-60. Før den tid kunne stormennenes lojalitet
være vekslende, der Inge viste størst evne til å
tiltrekke seg stormennene gjennom generøsitet. Under disse korte
konfliktene er det også vanskelig å se konfliktmønstre
regionene imellom. Kongene hadde tilhengere i alle landsdeler, og selv
var de mobile, selv om de gjerne foretrakk å oppholdt seg i visse
landsdeler uten at de gjorde forsøk på å underlegge
seg disse permanent.
Etter kong Inges fall stod Håkon
Herdebrei som enehersker i Norge. Han lot sende ut folk for å
overta kongsombudene landet rundt og begynte å jage bort biskoper
som var innsatt under kong Inge. Det så altså ut til at
Håkons parti hadde kontrollen, men slik fremferd var neppe egnet
til å forsone motstanderne. Ingepartiet hadde knapt noe godt å
vente fra Håkon Herdebrei og hans menn.
Nå fremstod Erling Skakke som partiets
fremste mann. Han var lendmann fra Sunnhordland, og i årene 1152-55
hadde han vært med orknøyjarlen på korstogsferd.
Han hadde vært i Palestina, Konstantinopel og Roma, og i kamp
med araberne på Sicilia fikk han et hogg over halsen slik at hodet
kom til å helle mot den ene siden, noe som skaffet ham tilnavnet
«skakke». Kong Inge hadde skaffet Erling Sigurd Jorsalfares
ektefødte datter Kristin til hustru.
Erling viste seg å være en
hensynsløs og begavet leder med evne til langsiktig strategisk
planlegging, han greide å samle landets fremste stormenn om én
konge. Det var flere mulige kongsemner som stammet fra Magnus Berrføtt
gjennom kvinneledd, men man valgte å utpeke Magnus, Erlings 5
år gamle sønn med Kristin, til konge. Han ble kongehyllet
i Bergen våren 1161. Erling søkte støtte hos danskekongen,
sin hustrus fetter, og sommeren 1161 vendte han tilbake med en stor
hær. Håkon Herdebrei måtte rømme til Trøndelag,
og sommeren etter ble han drept i et sjøslag i Romsdalen.
De følgende årene måtte
Erling verge sønnens kongedømme mot både indre og
ytre fiender. At Magnus ikke var kongssønn, ble brukt mot ham
av motstanderne. Men i kirkens øyne hadde Magnus det fortrinnet
at han var ektefødt. Og det var til kirken Erling gikk for å
styrke legaliteten av sønnens kongedømme.
For kirken var tiden etter opprettelsen
av erkesetet 1152-53 problematisk. Reformprogrammet lot seg vanskelig
sette ut i livet under uroen borgerkrigene skapte. Også geistligheten
ble splittet mellom de stridende partene, og kongene var lite villige
til å respektere innrømmelsene fra 1152-53. Mannen som
kom til å videreføre kirkens program, var erkebiskop Øystein
Erlendson. Han var av trøndersk stormannsætt og hadde vært
kong Inges kapellan og skattmester. Som erkebiskop var han en sterk
forkjemper for kirkens frihet, og for å oppnå dette støttet
han Magnus Erlingsons kongedømme.
Magnus ble kronet i Bergen sensommeren
1163, eller i 1164, sannsynligvis av erkebiskop Øystein. Kroningen
var den første i sitt slag i Norden. Gjennom den fikk Magnus
Erlingsons kongedømme Guds og kirkens sanksjon, mens kirken gjennom
«kroningseden» sikret seg viktige rettigheter. Det er ikke
alltid klart hvilke konkrete forpliktelser de generelle bestemmelsene
i kroningseden sikter til, men de viktigste innrømmelsene synes
å være at Magnus lovte å være trofast og lydig
mot romakirken og å holde bestemmelsene fra 1152-53 om peterspenger
og forholdet mellom kongedømme og kirke. Han lovte å respektere
kirkens rett i åndelige saker i samsvar med «kanonisk»
rett (alminnelig kirkerett).
Andre dokumenter utdyper det bildet kroningseden
gir av politisk ideologi og nært samarbeid mellom kirken og kongedømmet
i Magnus Erlingsons regjeringstid. «Tronfølgeloven»
fra samme tid fastslår at det skal være enekongedømme,
basert på førstefødselsrett («primogenitur»)
og legitim fødsel. Dette betyr at bare én skulle være
konge, normalt kongens eldste ektefødte sønn. Etter ham
kom andre, ektefødte kongssønner - den som var best skikket
- og dernest «nærmeste arving». Om arving manglet,
skulle den best skikkete overhodet være konge.
Hvem av de ektefødte kongssønnene
som var best skikket, hvem som var nærmeste arving, eller hvem
som var best skikket overhodet, skulle avgjøres av et riksmøte
med 12 bønder fra hvert bispedømme, oppnevnt av biskopen,
sammen med hirden og kirkens fremste menn. Ved uenighet skulle kirken
ha det avgjørende ordet. Kirken fikk altså svært
stor innflytelse. Vi kan også merke oss at de lokale hyllingstingene
ble kuttet ut til fordel for ett møte for hele riket.
Det ble riktignok aldri foretatt noe kongevalg etter disse reglene.
Men loven ble et mønster for den fremtidige utformingen av tronfølgen.
Samtidig ble det foretatt en revisjon
av landskapslovene - for første gang under ett. Revisjonen gjaldt
i første rekke kristenrettene, noe som viser at kirken medvirket
aktivt. For det første ble tienden lovfestet til avløsning
av eldre avgifter. Trolig ble den først nå innført
over hele landet. For det andre ble flere typer forbrytelser regnet
som «ubotamål». Ubotamål var forbrytelser som
i prinsippet ikke kunne bøtes, og som medførte full formueskonfiskasjon.
Dessuten ble bøtesatsene for lovbrudd - også kristenrettsbrudd
- hevet, noe som ga økte bøteinntekter til biskopene.
Magnus Erlingsons noe senere privilegiebrev til Nidaroskirken er blitt
karakterisert - nesten i bokstavelig forstand - som kronen på
verket når det gjelder samarbeidet mellom kirke og kongemakt i
Norge i middelalderen. I dette dokumentet tok Magnus riket i len av
Gud og St. Olav; han var helgenens vasall. Han lovte å vokte lov
og rett, og å forsvare fedrelandet. Som tegn på lensunderkastelsen
ofret Magnus sin krone på alteret i Kristkirken i Nidaros og lovte
at både hans og hans etterfølgeres kroner skulle tilfalle
kirken etter deres død. Dette var et vitnesbyrd om evig underkastelse.
I tillegg ble bestemmelsene fra 1152-53 stadfestet, og det ble gitt
rettsforbedringer (i form av rettarbøter).
Enda klarere enn kroningseden og tronfølgeloven fremstiller privilegiebrevet
kongedømmet som et gudegitt embete, som forplikter innehaveren
til å opprettholde fred og rettferdighet. Ved å underkaste
seg St. Olav, den ideelle «rex iustus», bandt Magnus seg
til selv å styre som rettferdig konge. Vasallforholdet ga på
sin side Magnus' kongedømme økt religiøs sanksjon
og kan ha vært ment som et rettsvern mot ytre og indre fiender.
Det kunne nå se ut til at Erling
og Magnus satt trygt ved makten, de hadde tilslutning fra storparten
av det verdslige aristokratiet og fra kirken. Men etter Håkon
Herdebreis fall rømte hæren hans til Opplandene der den
tok seg et nytt kongsemne, men ble slått i 1163-64. Sommeren 1165
truet en ny fare da danskekongen Valdemar den Store angrep Viken med
en stor flåte, men også han uten å lykkes. Etter gjensidige
angrep og påfølgende forhandlinger ble det forlik i 1170.
Både Saxo og sagaene opplyser at Erling anerkjente Valdemar som
overherre og tok Viken i len av ham som hans jarl.
En ny motkonge opptrådte vinteren 1165-66 i de østlandske
innlandsbygdene. Han ble definitivt slått i 1168. I 1174 samlet
det seg en flokk om Øystein Møyla («småjente»),
en angivelig sønn av Øystein Haraldson. Denne flokken
var hovedsakelig satt sammen av rotløse menn fra Marker og området
ved Götaelv, slike som hadde mistet slektninger og eiendom i krigene
- og dertil folk fra Telemark. Denne flokken, som var lite populær
både hos lendmennene og hos bøndene, ble etter hvert kalt
«birkebeiner», en nedsettende betegnelse da de på
grunn av fattigdom skal ha brukt bjørkenever rundt beina i stedet
for sko. Til slutt ble birkebeinerne etter nyttår i 1177 slått
av Magnus Erlingson i slaget på Re nord for Tønsberg, og
Øystein Møyla ble drept. Snorres «Heimskringla»
og de andre eldre sagaene fører sin beretning frem til slaget
på Re. «Sverres saga» fører beretningen videre.
Øst i Värmland støtte
restene av birkebeinerflokken på sin neste fører, som skulle
lede dem til seier over Magnus og Erling. Det var Sverre, som påstod
han var sønn av Sigurd Munn.
Kongers og kongsemners skjebne i borgerkrigstiden
- Patronymikon i parantes angir usikkerhet om farskap.
Magnus Sigurdson Blinde (1130-35) - Falt ved Holmengrå nær
Hvaler i 1139 mot Inge Krokrygg.
Harald Gille (1130-36) - Myrdet i Bergen av Sigurd Slembe.
Sigurd Slembe (1136-39) - Henrettet.
Inge Krokrygg (1136-61) - Falt på isen ved Grønnlia i Oslo
i kamp med Håkon Herdebrei.
Sigurd Munn (1136-55) - Falt.
Øystein Haraldson (1142-57) - Falt.
Håkon (Sigurdson) Herdebrei (1159-62) - Falt i et sjøslag
utenfor Veøy i Romsdalen.
Magnus Erlingson (1161-84) - Falt i slaget mot Sverre ved Fimreite i
Sogn.
Sigurd (Sigurdson) Markusfostre (1163-64) - Falt.
Øystein (Øysteinson) Møyla (1174-77) - Falt i slaget
på Re nord for Tønsberg.
Sverre (1177-1202).
Jon (Ingeson) Kuvlung (1185-88) - Falt i et slag mot birkebeinerne i
Bergen.
Sigurd (Magnuson) (1193-94) - Falt i et slag mot birkebeinerne i Florvåg
ved Bergen.
Inge (Magnuson) (1196-1202) - Drept av bønder på Opplandene.
Håkon Sverreson (1202-04).
Guttorm Sigurdson (1204).
Erling (Magnuson) Steinvegg (1204-07).
Inge Bårdson (1204-17).
Filippus Simonson (1207-17).
Skule Bårdson (1239-40) - Drept av birkebeinere utenfor Elgeseter
kloster ved Nidaros.
Håkon (Håkonson) (1217-1263). 1)
1).
Henning Sollied: Kildekritiske undersøkelser vedrørende
nogen middelalderslekter, NST Bind VIII (1942), side 263. Cappelen's
Norges Historie, Bind 2, side 346f. Ole Georg Moseng, Erik Opsahl, Gunnar
I. Pettersen og Erling Sandmo: Norsk historie I - 750-1537, Tano Aschehoug
1999, side 103-107, 110-114. C.M. Munthe: Norske slegtsmerker, NST Bind
I (1928), side 349. Mogens Bugge: Våre forfedre, nr. 789. Bent
og Vidar Billing Hansen: Rosensverdslektens forfedre, side 53
|